Fråga tandläkaren

Fler mottagningar kräver bättre kommunikation

Tandläkare låg i framkant då det kom till privatiseringar och det blir också väldigt tydligt idag. Till det bättre, ska tilläggas. Som kund så har man ett större urval och då tandläkare har en fri prissättning så kan man dessutom använda konkurrensen till sin fördel.

Det innebär att man kan - på samma sätt som inom andra branscher - aktivt kan söka efter ett bättre pris. Oavsett om det gäller en estetisk behandling i form av en tandblekning eller en faktiskt operation där man får nya tandimplantat inopererade i munnen. Gott så; fri konkurrens tjänar vi alla på och gillar man inte det så finns fortfarande Folktandvården kvar att besöka.

Expansion är inte ovanligt bland privata tandläkare. Man startar en mottagning i en mindre skala, man utvecklas och flyttar in en större lokal för att sedan kanske - inom loppet av några år - utvecklas så pass mycket att man kan starta upp flera mottagningar inom samma stad och anställa fler personer.

Det steget kräver kommunikation mellan de mottagningar man driver. Utan sådan så missar man nämligen många kunder som riskerar att falla mellan stolarna. Det som idag är möjligt - på ett helt nytt sätt - är att investera i en modern telefonväxel som möjliggör detta och således också kan innebära fler kunder och ännu bättre lönsamhet.

En ny telefonväxel ger effektivare verksamheter

Vi säger att en patient ringer till din mottagning och att du för tillfället inte har tid just där och just då. Däremot vet du att din andra mottagning - som ligger i samma stad - har tider och kapacitet att hjälpa. Du hänvisar kunden till denna mottagning.

Det troliga scenariot i det här fallet är att kunden i fråga ringer en annan tandläkare och struntar i den rekommendation. Hade du haft en modern telefonväxel - eller en mobil växel - så hade du direkt kunnat koppla kunden till din andra mottagning medan kunden, så att säga, fortfarande “var het”.

Dessutom så kan dina båda mottagningar genom en telefonväxel hela tiden kommunicera med varandra och hålla olika möten - där samtliga berörda kan delta. Måndagsmötet kan ske via telefon och utan att alla sitter i samma lokal. En mobil växel - som endast kräver ett trådlöst nätverk - gör det möjligt att delta, men utan att närvara rent fysiskt.

Den här typen av öppna kommunikation går att utvidga så att det i framtiden även finns plats för ytterligare en tandläkarmottagning. För varje sådant steg så ökar kraven på samspel mellan mottagningarna genom kommunikation. En modern telefonväxel ger de möjligheterna.

20 May 2018