Fråga tandläkaren

Värdet av en butik i ett centralt läge

Oavsett om man ska starta en tobakshandel, en klädbutik eller tandläkarklinik har man sannolikt stor nytta av att öppna sin butik (eller klinik) på en central plats. När många kämpar med marknadsföring online, i tidningsannonser och i radio, kommer en medvetenhet om din verksamhet naturligt när den är centralt belägen. Detta av förklarliga skäl – många människor rör sig helt enkelt i området. Om de inte stannar till just då för att köpa tobak eller träffa en tandläkare, kommer de fortfarande att notera att verksamheten finns. 

Marknadsföring kostar

Nästan alla marknadsföring kostar. Många väljer att satsa på exempelvis sökordsoptimering, som får anses vara ganska kostnadseffektivt i sammanhanget. När någon söker på exempelvis ”Tandläkare Östermalm” kan man satsa på att synas där. Det finns givetvis ett stort värde i detta. Anledningen till att någon söker på just den frasen är sannolikt för att de efterfrågar en tandläkare i Östermalm. Ifall kliniken finns i Östermalm kommer givetvis inte alla som rör sig omkring den att efterfråga en tandläkare just då. Således kommer delen som faktiskt leder till ett besök vara ganska liten, jämfört med exempelvis sökordsoptimering. Läs mer om tandläkare just på Östermalm på: tandläkarehellsing.se.

Kräver ingen arbetsinsats

Samtidigt är en centralt belägen klinik eller butik något som inte kräver aktivt arbete. När verksamheten väl är öppnad på en attraktiv plats kommer människor att ta intryck av den och kanske besöka den vid ett senare tillfälle. På lång sikt är det väldigt många som kommer att känna till verksamheten, och därmed även fler som kommer att besöka den. 

Även om marknadsföringen som kommer av ett centralt läge inte nödvändigtvis kräver särskilt mycket aktivt arbete, finns det fortfarande saker man kan göra för att öka kundströmmarna. Till exempel finns det möjligheter att experimentera med skyltningen, för att antingen få fler människor att se den, eller komma ihåg den. 

Tål att experimenteras med

Har man en klädbutik i exempelvis centrala Stockholm har man goda möjligheter att experimentera med detta. Att göra en skylt som stämmer bra överens med varumärket och konceptet är något som inte är omöjligt att göra. Om man däremot till exempel är en tandläkare på Östermalm finns det givetvis vissa begränsningar. Man kan inte göra hur mycket som helst utan att varumärket, och det anseende som en tandläkare kräver för att åtnjuta en stabil kundbas, tar skada. 

Med det sagt: Smakar det, så kostar det. Det här gäller inte bara uppseendeväckande skyltar, utan också ett centralt läge. Hyrorna är högre i Östermalm än vad de är i exempelvis Upplands Väsby eller Nynäshamn. 

30 jun 2018